Az Erő
Az Erő használatának külön
szabályai vannak a szerepjátékban. Úgynevezett alkalmazások
formájában lehet használni (olyanok, mint a varázslatok). Minden
alkalmazásnak több jellemzője van, melyet később tárgyalunk
részletesebben.
Alapvetően úgy
működik, mint a többi
szakértelem, sikeres próba kell hozzá, hogy az alkalmazás
létrejöjjön. Azonban az alkalmazások létrehozásához koncentrálni
kell, ami megterheli az elmét, és fárasztja. Ezért a Jedi/Sith
karaktereknek van egy kimerülés értéke, ami azt mutatja mennyire
képesek még koncentrálni az Erőre. Ha a kimerülés szintjük eléri az
Erő szakértelem szintjük egész részét, a továbbiakban 1.0-val
kisebbnek számít az Erő szakértelmük a próbák során (ténylegesen nem
fog csökkeni). Ha a kimerülés érték a kétszeresével lesz egyenlő,
akkor már 2.0-a levonást kapnak, és így tovább. Ha a büntetések
miatt, a szakértelem kisebb lesz, mint 1, akkor az alkalmazó
teljesen kimerült, és már nem kísérelhet meg újabb alkalmazást
létrehozni.(A sikertelenül létrehozott alkalmazások után is jár a kimerülés.)
Általában a kimerülés értéke 1, de néhány alkalmazásnál nagyobb is
lehet.
A kimerülést,
pihenéssel és meditációval lehet megszüntetni. Minden 15
pihenéssel/meditációval töltött perc 1-el csökkenti a kimerülés
értékét, ami persze sose mehet 0 alá. A pihenő idő alatt fenntartott
(lásd később) alkalmazások nehezítik a pihenést. Ilyenkor össze kell
adni, az összes fenntartott alkalmazás pont értékét, ezt beszorozni
15-tel, majd további 15-öt hozzáadni. Az így kapott szám mutatja,
hány perc szükséges 1 kimerülés kipihenéséhez. A továbbiakban az
alkalmazások részletes leírása
következik:
Erőalkalmazások
Név: Az alkalmazás neve.
Szint: Megmutatja, mekkora Erő
szakértelem szint kell ahhoz, hogy az alkalmazást meg lehessen
próbálni, végrehajtani. Hatóterület: Mekkora sugarú körön (pontosabban gömbön)
belül hatásos az alkalmazás. A kör (gömb) középpontjában az
alkalmazó áll. Ha az áll itt, hogy "önmaga", akkor az alkalmazás
csak az alkalmazóra hat. A szint, mindig az Erő szakértelem aktuális
szintjét jelent
i. Hatóidő: Lehet azonnali, konkrét
időtartalmú, és fenntartott. Az azonnalira tipikus példa egy
Erőlökés, ami csak egy pillanatig tart. A konkrét időtartam a perc,
óra stb. A fenntartott pedig addig tart, amíg az alkalmazó meg nem
szünteti. Itt mindig látható egy szám zárójelben. Ez azt mutatja,
hogy ennyivel kevesebbnek számít az Erő szakértelem (erre még
pluszban rájön a kimerülés is, és ha így kisebb lesz a szakértelem
mint 1, akkor ugyanúgy nem tud újat létrehozni, míg meg nem szünteti
a fenntartottat), mivel
a fenntartás koncentrálást igényel, ezért más alkalmazások
nehezebben hozhatóak létre. A legtöbb fenntartható alkalmazás
megszűnik, ha a karakter elalszik, vagy elveszti az
eszméletét.
Leírás: Megmondja pontosan, mire lehet
használni az alkalmazást.
Elme trükk
Szint: 5.0 vagy 7.0
Hatóterület: szint x 3
Hatóidő: lásd a leírást
Leírás:
A gyengébb akaratúak felett egy rövid időre át lehet venni az
irányítást az Erő segítségével. Az alkalmazáshoz szükséges
valamilyen formában elhúzni az alkalmazónak a kezét az áldozat
előtt. Ha többekre kívánunk egyszerre hatni, lehet ez egy körbeintés
is. Akire hatni kívánunk, a közelünkbe kell, hogy legyen.
Ha sikerült
végrehajtanunk a parancsot feltehetünk kérdéseket, amire igazat fog
válaszolni (az által igaznak hitt választ mondja), vagy nem túl bonyolult
utasításokat ("Nem szükséges megnézni az iratait", jó példa egyszerű
utasításra, a "Találj fel egy új fegyvert" pedig már bonyolultnak
számít) adhatunk neki. Esetleg csak összezavarjuk, ezzel elérhetjük,
hogy elhallgasson, vagy, hogy
ne figyeljen az alkalmazóra, aki tovább sétálhat. Azonban bármit
választunk is egy alkalmazáskor maximum 2 kérdést tehetünk fel, vagy
2 utasítást adhatunk, illetve ezek valamilyen kombinációját. Utána
véget ér az uralom az elméje felett. Ha nem kérdezünk, vagy
utasítunk 1-2 perc elteltével akkor is kiszabadul. Az alkalmazással
huzamosabb ideig nem lehet senkit sem a befolyás alatt tartani, épp
ezért nevezik trükknek, ez utal rá, hogy egy gyors múló trükk
csupán.
Ha csoportra használják,
akkor legalább 7.0-es szakértelem szint kell hozzá.
Energia
szétoszlatása
Szint: 7.0 vagy 8.5 vagy
10.0
Hatóterület: önmaga
Hatóidő: azonnali
Leírás:
Az alkalmazás lehetővé
teszi, hogy a különböző fegyverekből kicsapódó energianyalábokat
szétoszlassa, ártalmatlanná tegye. A Sithek előszeretettel
használják, mert félelmetes látványt nyújt, hogy pusztakézzel söprik
félre a sugárvetők lövedékeit. A Jedik leginkább akkor használják,
ha elvesztik a fénykardjukat, s nincs mivel hárítani a
lövedékeket.
Lényegében egy aurát von
az alkalmazó köré. A három szint arra utal, hogy mennyire erős
fegyverek energiáját tudják blokkolni. Az elsővel csak a kis kézi
fegyverekét, a másodikkal már a nehéz kézifegyvereket is képesek
hárítani, míg a harmadik esetben, akár egy lépegető tűzerejét is
semlegesíthetik.
Az alkalmazás igen megterhelő, épp ezért, mikor
sikeresen alkalmazzák, a kimerülés nagyobb lesz, mint általában. Az
első esetben 2-nek
számít, a másodikban 3, míg a harmadikban 4.
A használata erős koncentrálást igényel, így nem legflejebb lassan lehet
közben mozogni (támadásra, ugrásokra nincs mód).
Erő észlelése
Szint: 5.0
Hatóterület: szint
Hatóidő: fenntartott(0.5)
Leírás:
Leginkább a Jedik szokták
ezt az alkalmazást használni. Segítségével felfedhető, hogy ki
mennyire ismeri az Erőt. Ezt az alkalmazást használják, mikor
megvizsgálnak egy Erőérzékeny gyereket, hogy a rend tagja lehet
e.
Az alkalmazást azonban nem
csak gyerekeken lehet végrehajtani. Ha egy lény bír az Erővel, a
sikeres használat után megtudja, hogy a Sötét vagy a Világos oldalon
áll, illetve mennyire ismeri az Erőt.
Erő leplezése
Szint: 4.0
Hatóterület: önmaga
Hatóidő: fenntartott(min.
1)
Leírás:
Segítségével az Erőhasználó elrejtheti az Erőben való
jártasságát. Ennek feltétele, hogy ezen alkalmazás közben nem
használhat más alkalmazást. Amennyiben mégis így tesz, az alkalmazás
azonnal megszűnik. Ha az észlelni kívánó fél több pontot szán
fenntartásra, mint a védekező észreveszik. Ha egyenlőt vagy
kisebbet, akkor nem tudják leleplezni.
Erő húzás
Szint: 2.0 vagy 5.0
Hatóterület: szint x 2
Hatóidő: azonnali
Leírás:
Az Erőlökés ellentéte.
Segítségével tárgyak röpíthetők az alkalmazó felé. Ládákat húzhat
el, kitépheti mások kezéből a fegyvert, vagy épp elvesztett
fénykardját ránthatja a kezébe (ez utóbbi esetben el is kell tudni
kapnia a kardot). A 5.0-s szintigény több tárgy együttes húzására
értendő.
Az Erő húzásra is
érvényesek az Erő lökésnél leírt megkötések.
Erő lökés
Szint: 2.0 vagy 5.0
Hatóterület: szint x 2
Hatóidő: azonnali
Leírás:
Jól ismert, és
gyakran használt alkalmazás. Segítségével fellökhetnünk
ellenségeket, felboríthatunk, vagy odébb tolhatunk tárgyakat. Ha már
az alkalmazó Erő szakértelme elérte az 5.0-t, akkor, ha úgy kívánja egy csoport
tárgyat vagy személyt is felboríthat.
A
személyeknek/tárgyaknak a hatóterületen belül kell tartózkodniuk, az
alkalmazás használatának pillanatában (de a lökés következtében, már
kieshetnek belőle). Továbbá látnia kell az alkalmazónak a célpontot,
és szabad térnek kell lennie köztük (üvegfalon keresztül, tehát nem
működik). Lényegében olyan, mintha egy láthatatlan és tapinthatatlan
anyagot dobna az alkalmazó a célpont(ok) felé. Nagyon nagy célpontok
(több tonnás konténerek,
vadászgépek) ellen nem hatásos. Az utolsó megkötés, hogy a
használónak a lökés irányába kell tartania a
kezét.
Erő villám
Szint: 10.0 (ill. 9.0)
Hatóterület: szint
Hatóidő: azonnali
Leírás:
A Sötét oldal
talán egyik leghatalmasabb praktikája. Az Erő segítségével villámok hozhatóak létre, melyek
nagy pusztítást vihetnek végbe élőlényekben és elektromos gépekben
egyaránt. Az élőlényeket a villám eleinte csak kismértékben
károsítja, azonban az izmokat görcsbe rándítja, így akit eltalálnak
vele, ideglegesen lebénul. Kínzásra is jó eszköz, de ha az áldozat
huzamosabb ideig ki van téve neki, belehal. Az elektromos gépek és
droidok esetén már más a helyzet. Őket egyetlen villám is
kiiktathatja, ha nincsenek megfelelően szigetelve. Azonban egy jól
leszigetelt gépben
nehéz kárt okozni vele.
A Sithek könnyebben
alkalmazzák, ha dühösek haragosak, akkor a szintkövetelmény 9.0. A
kínzáson kívül a hatalom fitogtatására is szokás
használni.
Ha egy Jedi él
ezzel, akár mások életének védelmében is, mindenképp számíthat legalább 2 sötét erő pontra
(értsd úgy, hogy akkor még nemes cél érdekében
használta).
Félelem aura
Szint: 5.5
Hatóterület: önmaga
Hatóidő: fenntartott
(0.5)
Leírás:
Az alkalmazó közelében
minden ki
félelmet fog érezni. Félelmük tárgya az alkalmazó. A félelem
hatására nem kezd el mindenki pánik szerűen menekülni, és a harcot
sem fogják félbeszakítani, bár elképzelhető, hogy megpróbálnak majd
menekülni. Azt sem zárja ki, hogy
rátámadjanak.
Akikre h at az alkalmazás
kényelmetlenül feszengve viselkednek az alkalmazó jelenlétében, és
csak a bátrabbak mernek szembeszállni vele. Fenyegetőzései nagyobb
hangsúlyt kapnak. Ha egy tömött kocsmába lép be, a vendégek félre
fognak húzódni az útjából, bármerre is
menjen.
Az alkalmazás mindenkire hat, aki egy pillantásnál tovább figyeli
az alkalmazót, vagy akihez beszél esetleg hozzáér. Ha az alkalmazás
megszűnik, vagy elhagyja a színhelyt, akikre hatást gyakorolt,
továbbra is félve gondolnak rá, és a következő találkozáskor is
tartani fognak tőle kissé, már amennyiben felismerik.
Gondolatok/érzelmek
elrejtése
Szint: 4.5
Hatóterület: önmaga
Hatóidő: fenntartott(min 1 és lásd a
leírást)
Leírás:
Elrejthetjük
gondolatainkat vagy érzelmeinket a kutakodó tekintetek elől. A
gondolatok/érzelmek kifürkészése alkalmazás elől nyújt védelmet.
Külön alkalmazásnak számít a gondolatok és az érzelmek
elrejtése.
Az alkalmazás
végrehajtásakor a fenntartásra szánt érték mutatja a védelem
erősségét. Amikor a két alkalmazás egymásnak feszül, a két
fenntartás értéket kell megvizsgálni. Ha a védekezőé a nagyobb a
fürkésző semmiféle információhoz nem jut (sőt, akár hamis
információhoz is jutathatja a fürkészőt). Ha a fürkészőé a nagyobb
le kell vonni belőle a védekező
értékét, és a fennmaradt érték mutatja meg azt, milyen mélyre
sikerült hatolnia a fürkészőnek (lásd a Gondolatok/érzelmek
kifürkészése alkalmazás leírását).
Azonban ha a
fürkésző elég okos, még a legerősebb védelmet is kijátszhatja. Ha
mondjuk sikerül elérnie, hogy a védekező ösztönösen arra gondoljon,
hogy ezt nem tudhatja meg, máris pillanatnyi gondolattá változik
(hisz erre gondolt), és így a fürkésző tudomására juthat. Továbbá
nem fontos, hogy a fürkésző érje el ezt (mondjuk
beszélgetéssel), az is
elég, ha más, ő pedig csendben figyel a háttérből. (Az ilyen
gondolat és érzelem előcsalogatásra kiváló példa az ep6-ban szereplő
jelenet, ami az Uralkodó tróntermében
játszódik.)
Gondolatok/érzelmek
kifürkészése
Szint: 5.0
Hatóterület:
szint x
2
Hatóidő: fenntartott(min 1 és lásd a
leírást)
Leírás:
Mások gondolataiba vagy érzelmeibe nyerhetünk betekintést. Mind a
gondlatok, mind az érzelmek külön alkalmazásnak számítanak! Így
mindkettőt külön kell bekapcsolni, és külön is kell
fenntartani.
Az alkalmazó,
eldöntheti mennyit szán a fenntartásra. Minél többet, annál
pontosabb információi lesznek. A minimumon, csak a felszínes és
pillanatnyi gondoloatokhoz/érzelmekhez jut hozzá. 2.0-ért már
valamivel mélyebbhez (ha két barát összeveszett és egy hétig
haragban vannak, de
azért valójában még mindig barátok). 4.0-ért már a legbelső
gondolatokhoz és a személy átlagos érzelemvilágához is hozzá lehet
férni, de ez még nem minden. 8.0-ért pedig a szándékosan titkolt
érzelmek és gondolatok is kifürkészhetőek (a filmekből erre jó példa
lehet Anakin szerelme) Azonban a fenntartásra szánt érték, nem lehet
nagyobb a karakter aktuális képzettség
értékénél.
Az alkalmazást
egyszerre csak egy személyen lehet alkalmazni, és amíg valaki
gondolatait vagy érzelmeit fürkésszük, másét nem tudjuk (az sem lehetséges, hogy az egyik
személy gondolatait fürkésszük, a másiknak pedig az érzelmeit egy
időben).
Gyorsaság
Szint: 3.8 és 6.5
Hatóterület: önmaga
Hatóidő: 15 másodperc
Leírás:
Az alkalmazás
segítségével emberfeletti gyorsaságra és reflexekre tehetünk szert
ideiglenesen. Alacsonyabb szinten az adott faj maximális
gyorsaságának (nem az egyénnek!) a dupláját kapja az alkalmazó, míg
a magasabb szinten a háromszorosát. Ha képes a háromszoros
gyorsaságra, akkor az alkalmazást használó dönthet úgy, hogy csak kétszeres sebességet adja.
Hogy egész pontosan mi lesz az alkalmazás hatása, azt a mesélő dönti
el.
Rendkívül megterhelő,
ezért a kimerülés duplázásnál 2, triplázásnál 3 lesz.
Illuzió
Szint: 4.0 vagy 6.0
Hatóterület: szint x 2
Hatóidő: fenntartott(0.5 vagy
1.2)
Leírás:
Az Erő segítségével
kis mértékben meg lehet változtatni, vagy elfedni a valóság egy
részét. Az alkalmazáshoz végrehajtásához elengedhetetlen, hogy ne
legyenek túl jók a látási viszonyok. Tehát délelőtt egy
napsütötte parkban nem
használható, egy sötét sikátorban már annál
inkább.
Lényegében apró
változások, elrejthető vele az övön lógó fénykard, vagy egy sötét
helység egy része. A testet vagy a ruhát nem lehet megváltoztatni
(eltekintve apróbb részletektől, mint egy jelvény például), az arcvonásokat is csak úgy, ha
az arc egy része takarva van (csuklya alatt) Az apróbb változásokhoz
elég a 4.0-ás szakértelem szint, és a fenntartása is csak 0.5-be
kerül, míg a nagyobb illúziókhoz, már 6.0-os szakértelem szükséges
és 1.2-be kerül a fenntartásuk.
Az
illúzióval hangok is
kelthetőek, ezekhez nem sötét, hanem viszonylagos csend kell. A
csend nem teljes csendet jelent, egy kihalt folyosón egy gép halk
zúgása és két beszélgető őr jelenlétekor, még használható, de egy
forgalmas utcán, ahol nagy a tömeg, és a zaj, már nem. Csak egyszerű
hangok alkothatók, melyek nem harsányak, és csak rövid ideig
hallhatóak. Ilyenek lehetnek a lépések zaja, egy felszisszenő ajtó
hangja, egy tompa puffanás. Szirénát, beszédet, zenét, vagy egy
lövés hangját már nem lehet illúzióval
létrehozni.
Bár a Jedik és a
Sithek is ismerik az alkalmazást, mégis talán a Sithek többet élnek
vele. Megkönnyítheti a lopakodást, elterelhetik az őrök figyelmét,
vagy éppen halálos csapdát készíthetnek (a sötét folyosón a 100
méter mély fedő nélküli akna is padlónak látszik).
Látás
Szint: 3.5 vagy 5.5
Hatóterület: szint
Hatóidő: fenntartott(0.5)
Leírás:
Sokszor kerülhet a
Jedi/Sith olyan helyzetbe, mikor vak sötétben találja magát.
Ilyenkor esetleg segítséget nyújthat a fénykard, de nem mindig bölcs
dolog meríteni a telepeit, továbbá harc közben az innen-onnan
felvillanó kardok fénye, inkább még jobban zavarja a látást.
Az alkalmazás
lehetővé teszi az Erő által érzékelni a környezetet. Az alkalmazó
nem látja ténylegesen a tárgyakat és személyeket, de érzi a
jelenlétüket. Olyan, mintha egy fénykép negatívját látná, így
színeket nem tud ugyan felismerni, de a formákat igen. Olvasni sem
lehet (maximum háromdimenziós feliratot), és a hologramokat sem
érzékeli. De minden apró fizikailag ott lévő tárgyat igen,
amire egyébként
rálátna.
Erősebb formájában
képes minden tárgyat és nyílást megmutatni, így elrejtett holmikat
találhatunk meg, vagy épp titkos járatokat fedezhetünk fel. Azonban
ilyenkor nem tanácsos sokak és gyorsan mozogni, mivel minden kis
részletet érzékel ilyenkor az
alkalmazó, melyek nagy kuszasággá lesznek, ha gyorsan változni
kezdenek.
Magas ugrás
Szint: 2.0
Hatóterület: önmaga
Hatóidő: azonnali
Leírás:
Az alkalmazás segít
magasabbra, és messzebbre ugrani, mint amennyiben az alkalmazó
önmagában képes. Az ugrási
távolságot meg kell szorozni az Erő szakértelem aktuális (lefelé
kerekített) értékével. Ez adja meg a maximális távolságot, ennél
kisebbet lehet ugrani, de nagyobbat nem.
Fontos dolog, hogy
csak a távot nyújtja meg, a leérkezésben, vagy esetleg egy magasan fekvő függőjárda
megragadásában nem segít. Ha a botor alkalmazó egyhelyben felugrik
10 métert, és utána lezuhan, akkor minden ebből eredő sérülést el
fog szenvedni.
Szívósság
Szint: 7.0
Hatóterület:
önmaga
Hatóidő: fenntartott(2.0)
Leírás
Az Erő segítségével a testünk fölött is uralmat nyerhetünk. Az
alkalmazás segítségével megszüntethetünk mindenfajta fizikai
fájdalmat, így azok nem akadályozzák az Erőhasználót. Azonban egy
törött lábra, nem lesz biztonságosabb ráállni, csupán nem fáj. Épp
ezért ezt sem érdemes korlátlanul használni, mert fájdalom hiányában
bizonyos sérülésekről nem szerez tudomást az alkalmazó, és ez rövid
vagy hosszú távon a halálához vezethet.
Telekinézis
Szint: lásd a leírást
Hatóterület: szint x 2
Hatóidő: fenntartott és lásd a
leírást
Leírás:
A már megismert Erő lökés és húzás kifinomultabb változata.
Lényegében ez is tárgyak mozgatására szolgál, de ezzel már lehet
lebegtetni, és többfelé mozgatni a tárgyakat. Továbbá nem kell a
kezünket felé nyújtani, nem kell látni sem a tárgyat (de azért tudni
kell a jelenlétéről), és nagy tárgyakra is működik.
Kétféle
csoportosítása lehetséges a mozgatásoknak. Az egyik, hogy durván
(mint a lökésnél és a húzásnál), vagy finoman (lebegtetés) mozgatjuk
a tárgyat, a másik, hogy mekkora objektumról van szó (kicsi, közepes, nagy).
Kicsi: fénykard, sugárvető, tányérok stb. Közepes: ember méretű,
asztal, bútor, láda, amit két ember még elbír. Nagy: vadászgépek,
oszlopok, szenátusi gondolák.
Az alábbi
táblázatban szereplő értékek (egy/több) mutatják azt, mihez mekkora szint szükséges. A
fenntartás pedig az értékek harmada. Durva mozgatásnál nincs
igazából szükség fenntartásra, mivel csak ellökjük egy bizonyos
irányba, az egész csak egy pillanat. (viszont ha valamit ki akarunk
tépni valahonnan, ahhoz finom kell, mert nem egy pillanatig kell
húzni).
|
Durva |
Finom |
Kicsi |
3.0 /
6.0 |
3.9 /
6.9 |
Közepes |
2.7 /
5.7 |
3.3 /
6.3 |
Nagy |
6.6 /
9.4 |
7.0 /
10.0 |
Veszély
észlelése
Szint: 4.0
Hatóterület: lásd a leírást
Hatóidő: fenntartott(1.0)
Leírás:
Az Erőre
ráhangolódva megérezhető bármiféle komoly veszély. A hatótávolsága a
veszély távolságától függ. Ha az alkalmazóra a következő sarok
mögött vár egy fegyveres, azt épp úgy jelzi, az alkalmazás, mintha
egy vadászgép tartana felé,
mely szintén végezni akarna vele. De természetes veszélyeket is
lehet vele érzékelni, mint például egy lavinát, vagy egy
földrengést. Ellenben olyan kis veszélyeket nem, hogy egy gyökérben
eleshet az alkalmazó.
A veszélynek csak a
nagyjából az iránya állapítható meg, minél közelebb van a
veszélyhez, annál pontosabb. Fontos, hogy csak a közvetlen veszélyt
érzi meg, tehát egy időzített bomba, ami 1 óra múlva robban, nem jelzi az
alkalmazás, sem azt, hogy hol vannak elrejtve egy hajón a
sugárvetők. Egy jó példa, ha az alkalmazó bemegy egy kocsmába, itt
alapból még nem érez veszélyt. De aztán olyat mond vagy tesz, hogy
ellenségessé válik a hangulat, és ilyenkor már
jelez. |